बिचार

‘वसन्त पञ्चमी’- पूर्वीय सभ्यताको शिक्षा दिवस

कुनै पनि नव कार्यको सुरुवात गर्नुपूर्व देवी–देवताको पूजा आराधना गरेर त्यसको सफलताको कामना गर्ने सनातन धर्म, संस्कृति र अभ्यासमा हरेक नयाँ कुराको थालनी धार्मिक आस्था, विश्वास, मान्यता, संस्कार र विधि छन् ।

यस्तै महान विधिमध्येमा एक सर्वाधिक महत्वपूर्ण सनातनी अभ्यासमा पर्दछ औपचारिक शिक्षाको आरम्भको उत्सव वसन्त पञ्चमी । हरेक वर्ष वसन्त पञ्चमी अर्थात् सरस्वती पूजाका दिनबाट बालबालिकाहरुलाई अक्षर चिनाउने काम हुन्छ ।

वैदिक संस्कृति, अभ्यास र परम्परामा सरस्वतीलाई विद्याकी देवीका रुपमा आराधना गरिन्छ । त्यसै कारण बालबालिकामा शिक्षाको आरम्भ वसन्त पञ्चमी अर्थात् सरस्वतीको पूजाबाट सुरु हुन्छ । यसै दिन शिक्षा र ज्ञान, सीपसंग सम्बन्धित हरेक क्षेत्रमा सरस्वतीको पूजा गरिन्छ ।

सरस्वती पूजाका दिनदेखि विद्यालयहरुमा अनौपचारिक रुपमा बालबालिकालाई अक्षरारम्भ गराउँदै भर्ना सुरु गरिन्छ । शिक्षाको जग मानिएको विद्यालय र त्यसमा पनि शिशु कक्षालाई विशेष ख्याल गरेर यो कदम चालिन्छ । तर, शिक्षा पद्धतिमा सुधारका विषयमा कमै मात्र चासो दिने गरिन्छ ।

सरस्वतीको आराधनाको अर्थ अक्षर चिन्नु मात्र होइन, विद्या, ज्ञान, विज्ञान, संगीत, कला लगायतका विषयमा सिर्जनशील बन्ने अभिलाषा राख्नु पनि हो । तर, सरस्वती पूजाको नाममा कतिपय विद्यालयहरुले व्यापार बढाउने मेसो समेत गर्ने गरेका छन् । यो भगवानप्रतिको अपमान त हो नै, शिक्षालाई व्यापारीकरणको सबभन्दा निकृष्ट अभ्यास पनि हो ।

शिक्षा भनेको ‘सिकेर क्षमता बढाउने’ आधार हो । शिक्षित भनेर सिकेर क्षमता बढाएर गरिखानसक्ने बनेकालाई भनिन्छ । यसका लागि आराधना, साधना, मेहेनत चाहिन्छ । त्यो मेहेनतको आधार माता सरस्वती हुन् । वसन्त पञ्चमी अर्थात् सरस्वती पूजाको सन्दर्भमा रहेकाले शिक्षा प्राप्ति र प्रदानका विषयमा केही व्यवहारिक पक्षलाई संक्षेपमा चर्चा गर्नु आवश्यक रहेको छ ।

हामीले दिने शिक्षाले बालबालिकाको भविष्य कस्तो बन्छ भन्ने सोच्ने हो भने हाम्रा शिक्षण पद्धति र बिधि सजिलै परिमार्जन गर्न सकिन्छ । सरकारी नीतिभित्रै रहेर बालबालिकालाई मौलिकता र सिर्जनशीलतामा आधारित शिक्षा दिन कुनै कानुनले रोकेको छैन ।

तर, हाम्रोमा व्यवहारिक जीवनभर उपयोगमा आइरहने ज्ञान वा सिर्जनशीलताको विकास गराउने परम्परा मासिइसकेको छ । अहिले कायम रहेको शिक्षण पद्धतिमा थोरै मात्र परिमार्जन गर्ने हो भने छोटै समयमा नेपालको शैक्षिकस्तर गुनासोरहित हुनसक्छ ।

यसका लागि शिशु तहदेखि समयसापेक्ष, व्यवहारिक र नैतिक पक्षलाई समेटेर उनीहरुको बौद्धिक, शारीरिक र मानसिक विकास गराउने, समाजसापेक्ष गतिविधिमा सक्रिय गराउने, अतिरिक्त क्रियाकलाप र बालबालिकाको रुची तथा क्षमता अनुसारको अभ्यासमा अग्रसर गराउनु पर्दछ । यसबाट सक्षम नागरिक उत्पादनको आधार तयार हुनेछ र माता सरस्वतीको आराधना गर्नुको तात्विक अर्थ पनि रहन्छ ।

प्रारम्भमा हामीले जस्तो शिक्षाबाट बालबालिकालाई अघि बढाउँछौं उसको विकास सोही अनुसार हुन्छ, उसको सिक्ने क्षमता, अनि ग्रहण गर्ने क्षमता पनि सोही अनुसार अघि बढछ, परिस्कृत हुँदै जान्छ । शिक्षाको जग प्रारम्भिक शिक्षा नै हो तर आजसम्म बालबालिका लागि दिइने प्रारम्भिक शिक्षाका बारेमा औपचारिक समारोहमा बाहेक अन्य समय गम्भीर बहस भएको छैन । बालबालिकालाई शिक्षक, अभिभावक वा विद्यालयले लादेको कुरा मात्र पढाउने कि उसको क्षमता र चाहनालाई पनि ख्याल गर्ने भन्ने महत्वपूर्ण पाटोतिर गम्भीरतापूर्वक चिन्तन नै भएको छैन ।

हामी विद्याकी देवी सरस्वतीको आराधना गरेर बालबालिकाको औपचारिक अध्ययन सुरु गराउँछौं, तर अध्ययन भनेको केवल किताब पढ्ने, अभिभावकले आफ्ना सपनाको भारी बोकाएर यस्तो र उस्तो बन्नुपर्छ भन्ने बाहेक उसको क्षमता, रुचीको ख्याल गर्दैनौं । यसको विपरीत नेपालभन्दा धेरै पर, पश्चिमा मुलुकहरुमा बालबालिकाको क्षमता र चाहना अनि प्रतिभा अनुसारको शिक्षा दिइन्छ, त्यसैले ती देश विकसित भए । सरस्वतीले प्रदान गर्ने ज्ञानको सही अनुयायी आजभोलि उनीहरु भएका छन् ।

व्यापारीकरण र राजनीतिकरणले थिलथिलो भएको शिक्षा पद्धति र विधिका कारण हाम्रा शैक्षिक संस्थाहरु विदेशीका लागि जनशक्ति उत्पादन गरिदिने कारखाना मात्र बनिरहेको आरोप छ ।

हुन पनि विद्यालय तह सक्दानसक्दै निम्न आय भएका परिवारका छोराछोरी खाडीतिर श्रम गर्न जाने, अलिक हुनेखानेका छोराछोरी ‘प्लस टु’ सकेपछि विदेश जाने । हामीले यो प्रथाको अन्त्य गर्नुपर्दछ । लादिएको शिक्षाले केवल शैक्षिक बेरोजगार मात्र उत्पादन गर्छ । आजको बालक वा बालिकाले उसको चाहना र क्षमता अनुसार पाएको ज्ञान नै भोलि मुलुकका लागि काम लाग्छ । यसका लागि जग मजबुत बनाउनुपर्छ ।

बालबालिकालाई विद्यालयल भर्ना गर्नुअघि अभिभावकले उनीहरुको मनोविज्ञान, क्षमता र रुची बुझ्नु जरुरी छ र सोही आधारमा विद्यालयले व्यवहार गर्नुपर्दछ । बालबालिकालाई निर्धारित पाठ्यपुस्तक पढाएर मात्र जिम्मेवारी पूरा हुँदैन, ज्ञान अथवा शिक्षाका बहुआयामिक पक्षलाई व्यवहारमा उतार्नु शिक्षक शिक्षिकाको कर्तव्य हो । आफ्ना शिष्यको क्षमता अनुसार उनीहरुलाई अघि बढ्न प्रेरणा दिने, बाटो देखाउने शिक्षक शिक्षिका नै सही अर्थमा विद्याकी देवी सरस्वतीको प्रतिरुप हुन् ।

अहिलेको अभ्यासमा शिक्षा भनेको किताब घोकाउनु, गृहकार्य गराउनु मात्र हो भन्ने ठानिन्छ । तर, पुस्तकमा पढाएकोभन्दा धेरै जान्ने हुन्छन् आजका बालबालिका । उनीहरुले नयाँ नयाँ कुरा पत्ता लगाएका हुन्छन् । तर विद्यालयमा वा घरभित्रै पनि त्यस्ता कुराहरुलाई प्राथमिकता दिइदैन । बालबालिकाको व्यक्तित्व विकासका लागि यो सबभन्दा खराब पक्ष हो ।

काखे बालकलाई मोबाइल फोन दिएर रमाउने बाबुआमाहरु विद्यालय जाने छोराछोरीलाई मोबाइलबाट नयाँ कुरा सिक्ने सन्दर्भमा अति संकीर्ण बन्छन् । जसलाई मोबाइल दिनै हुँदैन उसलाई दिने र जसलाई दिनुपर्ने हुन्छ उसलाई नदिने गर्दा बालबालिकामा अर्कै मनोभावनाको विकास हुन्छ, जसले गर्दा उनीहरु गलत बाटोतिर पनि लाग्न सक्छन् ।

समयको धार पक्रने भन्दैमा विकृतिको अभ्यास गर्नुपर्छ भन्ने हैन र आधुनिक बन्ने भन्दैमा पुराना राम्रा र सांस्कृतिक रुपमा स्थापित भएका, समाजमा अभ्यास गरिएका प्रथाहरुको बिरोध गर्नुपर्छ भन्ने पनि होइन । शिक्षण विधिलाई गुरुकुलीय पद्धतिमा जस्तै थोरै मात्रै व्यवहारिक ज्ञान विद्यालयभित्रै दिन सकियो भने त्यसले आजका बालबालिकालाई शिक्षित, ज्ञानी र सीपवान बनाउनेछ । यसले मात्र शिक्षाको अर्थ उजागर गर्नेछ ।

पूर्वीय सभ्यताको शिक्षा दिवस अर्थात् सरस्वती पूजा (वसन्त पञ्चमी) मनाउनुको सार्थकता रहनेछ । निर्वाध रुपमा गुणस्तरीय शिक्षा प्राप्त गर्ने अधिकार आम नागरिकलाई संविधानले नै दिएकाले कोही पनि शिक्षाको उज्यालो घामबाट ओझेल पर्नु नपरोस र शिक्षा कर्मकाण्डमा मात्र सीमित नराखी यसैका माध्यमबाट गुणवान, देशभक्त, कर्मठ नागरिक बनाउने आधारशीला पनि हो भन्ने बुझेर शिक्षा क्षेत्रमा कायम रहेका तमाम विकृतिहरुको अन्त्य पनि उत्तिकै आवश्यक छ ।

(लेखक श्रेष्ठ, नीलगिरि विद्यालय पकनाजोल काठमाडौंका संचालक सदस्य हुनुहुन्छ ।)

प्रतिक्रिया राख्‍नुहोस्

सम्बन्धित खबर

Back to top button

Adblock Detected

Please turn off the Ad Blocker go get the website work properly.